ادغام وفراگیری

دستیابی به موفقیت ادغام و تملک M&A

به دست آوردن یک شرکت نوپا فقط آغاز کار است. ادغام و تملک موفق برای رسیدن به آنجا به زمان، چشم انداز مشترک و استراتژی اصولی نیاز دارد.

 

نگاهی به انواع مدل‌های ادغام شرکت ‌ها و تملک آنها در دنیای تجارت | چطور

دادن آزادی عملیاتی به مالکیت، یکپارچه سازی آهسته، هماهنگی فرآیندها و همچنین دانستن اینکه در وهله اول چه زمانی نباید دست به شروع یک کسب و کار زد، همگی از مشخصه های استراتژی موفقیت آمیز ادغام و تملک یا M&A است. این استراتژی به رشد استارتاپ ها و کسب وکارها کمک شایانی می کند. نیکلاس استبرگ، بنیانگذار و مدیر عامل کسب و کار تحویل قهرمان (Delivery Hero)، بینش ادغام و تملک خود را با مکنزی فیلیپ هیلن براند به اشتراک می گذارد.

 

فیلیپ هیلن براند: اغلب کار کردن با شیوه ادغام و تملک M&A کسب و کار ها دشوار است. آیا ادغام در سطح پایین تر با شرکت های کوچک تر و جوان تر آسان تر است؟

نیکلاس استبرگ: من مطمئن نیستم که این کار لزوما آسان تر باشد. ممکن است شرکت های جوان ساختار انعطاف پذیرتری داشته باشند و بیشتر برای تغییر استفاده شوند. با این گفته، شرکت های جوان اغلب نیروی کار جوانی استخدام می کنند که اگر در صورتی که مسیر جدید را دوست نداشتند، بتوانند سریع به شرکت بعدی بروند.

از طرفی، شرکت های جوان اغلب به جای ایجاد هم افزایی به منظور رشد و توسعه، تنها رشد می کنند و توسط کارآفرینان جوانی هدایت می شوند که با استقلال کامل و سرعت استثنایی کار می کنند. این ویژگی ها چالش های بسیاری ایجاد می کند. شیوه ای که برای ما به خوبی عمل کرده و نتیجه داده است، رویکرد بسیار متعادل در ادغام چنین شرکت ها است. این شرکت ها آزادی بسیاری برای بنیانگذاران جهت انجام ادامه کار خود ایجاد کرده و با بالغ شدن فرآیند های کار، روند را هماهنگ می کنند.

فیلیپ هیلن براند: این جمله معروف است که می گویند “وقتی سرمایه گذاری در یک کار جوان انجام می دهید، تیم رهبری که در آن سرمایه گذاری می کنید مهم تر از ایده یا محصول است.” چگونه این کار را با رهبرانی که به دست می آورید که به داشتن رئیس عادت ندارند، جلو می برید؟

نیکلاس استبرگ: ما کاملاً به این ایده فکر می کنیم که تیم های رهبری محلی و بنیانگذاران بسیار مهم هستند. به منظور امکان استقلال و خودمختاری لازم برای کار، ما مجموعه ای از اصول عملیاتی دقیق را تدوین کرده ایم. این ها آزادی بسیار زیادی به رهبران محلی می بخشد در حالی که هنوز به ما امکان می دهد مزایای اصلی کار گروهی را از طریق هماهنگی برخی فرایند ها، داده ها و ابزار ها به دست آوریم.

فیلیپ هیلن براند: چگونه می توان مدیریت عملکرد، هم افزایی و میزان آزادی لازم برای رهبران اکتسابی را متعادل کرد؟

نیکلاس استبرگ: آنچه به ما کمک می کند تا در یک مسیر مشترک هدایت شویم، دیدگاه مشترکی است که بیان می کند خدمات ما باید طی چند سال باشد و همچنین یک استراتژی مشترک پیرامون اهداف اصلی که برای رسیدن به آنجا باید به آنها برسیم.

این همچنین به معنای این است که ما در عوض آنچه تغییر خواهد کرد با هم مشترک هستیم. اما ما بسیار مراقب هستیم که بیش از حد قدم نگذاریم و کارهایی انجام دهیم که ارزش افزوده ندارند. ما این موضوع را به طور منظم با تیم های رهبری محلی خود در میان می گذاریم.

علاوه بر این ، تیم مرکزی مستقر در شهر به نظارت بر عملکرد، هم ترازی استراتژی های محلی، اشتراک گذاری بهترین روش های داخلی و ساخت محصولات عالی فن آوری کمک می کند که برای همه افراد گروه قابل استفاده است. در این چارچوب، رهبران محلی ما آزاد هستند که به بهترین شکل ممکن در چشم انداز مشترک سهیم شوند.

فیلیپ هیلن براند: در شرایط روش ادغام و تملک M&A چه اشتباهات به یاد ماندنی مرتکب شده اید و دیگران می توانند از آنها یاد بگیرند؟

نیکلاس استبرگ: ما در یک معامله بزرگ ادغام و تملک تجربه نامطلوبی داشتیم. جایی که ما روند برنامه بازی خود را دنبال نمی کردیم و در عوض سعی در ادغام سریع شرکت برای هم افزایی داشتیم. اما، از آنجایی که ما مایل به معامله ای از جمله از دست دادن تجارت کوتاه مدت نبودیم، در نهایت این منجر به اجرای کند شد.

این ما را در بلاتکلیفی بسیار نامناسبی قرار داد، از جمله مدیریت تیمی که از اقدامات ما ناامید شده است. ما یاد گرفتیم که یا روند بازی بازی خود را دنبال می کنیم و آهسته تر ادغام می شویم یا با ادغام سریع حرکت می کنیم و معاملات لازم را انجام می دهیم. هر چیزی در این بین دشوار است.

سایر آموخته ها مربوط به ارتباطات است، که به ندرت می تواند بسیار صادقانه باشد. مردم دوست دارند وضوح داشته باشند و سریع توضیحاتی را دریافت می کنند که منطقی نیستند.

فیلیپ هیلن براند: دستیابی و حفظ نرخ رشد بالا به صورت غیر آلی برای شرکت های نوپا دشوار است. از طرفی هم رشد به صورت میانبر از طریق ادغام و تملک M&A وسوسه انگیز می کند. علائم هشدار دهنده ای که یک شرکت نوپا باید در برابر وسوسه خرید یک شرکت به ظاهر آینده دار مراقبت کند، چیست؟

نیکلاس استبرگ: احتمالاً تعداد زیادی وجود دارد و وابستگی زیادی به بازار و محصول و همچنین بلوغ شرکت تازه تاسیس دارند. اما دو سوال مهم برای پرسیدن از خود این است که:

“آیا توانایی سازمانی برای یکپارچگی موفق وجود دارد؟”

“آیا واقعاً هزینه خرید یک رقیب در مقایسه با به کارگیری همان سرمایه برای تولید محصول خود و بازاریابی دقیقاً همراه با دیدگاه شما، ارزش آن را دارد؟”

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *